Penilaian Acuan Patokan Dalam Evaluasi Pendidikan Islam
DOI:
https://doi.org/10.61181/ats-tsaqofi.v5i1.362Keywords:
Evaluation of Islamic Education, PAPAbstract
Abstract: Islamic education plays an important role in the formation of quality individuals who have positive contributions. The benchmark assessment in evaluating Islamic education aims to determine the effectiveness of Islamic religious education learning outcomes. As well as measuring with certainty the goals and competencies that have been set as success criteria. The Minimum Requirements Criteria is a reference in determining a student's minimum mastery of certain material and is a reference for students to assess the basic abilities they have learned. This research is qualitative research using the research library method by selecting various scientific literature, books, journals and other related sources of information. As well as filtering updated literacy and relevant sources on the topic of discussion. The results of this research are that the success of a student who is able to achieve the criteria of 70% - 80% in his understanding, then in classifying these students can be measured through understanding and through mastery o f the material that has been taught to him and for students who do not reach the specified competency it is necessary to a remedial program is carried out.
References
Abdullah, A. (2018). Sistem Evaluasi Dalam Pendidikan Islam. Tarbawi. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(2), 10–27.
Alfath, K. (2019). Teknik Pengolahan Hasil Asesmen: Teknik Pengolahan Dengan Menggunakan Pendekatan Acuan Norma (Pan) Dan Pendekatan Acuan Patokan (Pap). Al-Manar, 8(1), 1–28. https://doi.org/10.36668/jal.v8i1.105
Aliyan, A., Dayanti, F., & Mukaffa, Z. (2021). Implementasi Pendekatan Penilaian Acuan Normatif (PAN) Dan Pendekatan Penilaian Acuan Patokan (PAP) Dalam Mengevaluasi Hasil Belajar Siswa (Studi Kasus Siswa Kelas XI Sma Gema 45 Surabaya). At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 20(2), 183–191.
Arpani, A., Hermina, D., & Huda, N. (2023). KONSEP EVALUASI PEMBELAJARAN DALAM PENDIDIKAN ISLAM MENURUT AL-GHAZALI. Al-Ulum Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ke Islaman, 10(1), 21–32.
Attamimi, T. A., Ahmad, R. F., & Al Fajar, R. (2023). Teknik Pengolahan Dan Penilaian Hasil Belajar Aspek Kognitif Dalam Evaluasi Pembelajaran: Studi Analisis Pembelajaran Daring. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 147–160.
Boli, M., & Nurhikmah, N. (2023). Langkah-Langkah Pelaksanaan Evaluasi Manajemen Pendidikan Islam. El-Idarah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 70–81.
Buana, S. W., & Norma, P. A. (2012). dan Penilaian Acuan Patokan(PAP).
Dinata, F. R. (2020). Teknik Pengolahan Hasil Asesmen Pendidikan Agama Islam (Penentuan Standar Asesmen, Teknik Pengolahan dengan Menggunakan Pendekatan Penilaian Acuan Patokan (PAP), dan Acuan Norma (PAN) di SMK Muhammadiyah Mlati Yogyakarta). Jurnal Al-Hikmah, 1(1), 8–24.
Ermawati, E., Toruan, J. L., & Sudarman, Y. (2012). PENERAPAN PENILAIAN BERACUAN PATOKAN DAN BERACUAN NORMA PADA SENI MUSIK DI SMP. Jurnal Sendratasik, 1(1), 52–59.
Fithriani, F. (2023). Pendidikan Islam (Suatu Kajian Teoritik Mengenai Prinsip, Metode, Pendekatan dan Evaluasi Pembelajarannya). Az-Zarnuji: Journal of Islamic Education, 1(2), 1–10.
Magdalena, I., Oktavia, A., & Arlita, N. D. (2020). Analisis Penilaian Acuan Patokan Di Sd Sukasari 3. EDISI, 2(2), 244–251.
Mukit, A., Hosen, H., Ghazali, Z. I., Hidayat, T., & Ahmad, Z. R. (2023). Tinjaun Hakikat Evaluasi Pendidikan Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Aqlamuna: Journal of Educational Studies, 1(1), 1–14.
Muntatsiroh, A., & Jamilus, J. (2023). Pentingnya Evaluasi Pendidikan Islam dalam Sebuah Lembaga Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(1), 3070–3082.
Nur‘Azizah, N., & Aziza, M. (2023). EVALUASI KEBIJAKAN PENDIDIKAN. TA’LIM: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(02), 47–54.
Nurbayani, E. (2012). Penilaian Acuan Patokan (PAP) Di Perguruan Tinggi (Prinsip Dan Operasionalnya). Dinamika Ilmu, 12(1), 1–9.
Pangastuti, R., & Munfa’ati, K. (2018). Penilaian acuan norma, penilaian acuan patokan, riteria ketuntasan minimal di Madrasah Ibtidaiah an-Nur Plus Junwangi Krian Sidorajo Jawa Timur. Jurnal Tarbiyah AL-AWLAD, 8(2), 202–217. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/alawlad/article/view/1606
Penilaian, P., Patokan, B., Beracuan, D., Pada Pelajaran, N., Noviyanti, E., Fadhillah Pranadewi, N., Zaidi, R. I., & Mersilia, V. (2020). Bahasa Indonesia Di Sdn 1 Wana. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2, 270–277. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa
Ratnasari, D. (2023). Evaluasi Pendidikan Islam: Prespektif Hadis Rasulullah SAW. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(1), 422–435.
Sahri, I. K. (2013). Penilaian Acuan Norma (PAN) Dalam Sistem Evaluasi Pendidikan (Studi Penerapan PAN Pada Mata Kuliah Perencanaan Pendidikan Di Stai Al Fithrah Tahun 2013). TARBAWI, 2(2), 11–18.
Saukah, A. (2009). Tinjauan Kembali Penilaian Acuan Norma dan Penilaian Acuan Patokan. Jurnal Penelitian Kependidikan, 2(2).
Sriyanto, A. (2019). Teknik Pengolahan Hasil Asesmen Penentuan Standar Asesmen, Teknik Pengolahan dengan Menggunakan Pendekatan Acuan Patokan (PAP) dan Acuan Norma (PAN). Al-Lubab: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Keagamaan Islam, 5(2), 224–240.
Waseso, I. (1985). Penelaahan kembali strategi penilaian acuan norma (PAN) dan penilaian acuan patokan (PAP) sebagai pendekatan dalam penilaian hasil belajar. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 1(1).
Yaqin, H. A. (2023). EVALUASI HASIL BELAJAR PENDIDIKAN ISLAM. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 3(2), 61–72.
Yusuf, M. (2023). Evaluasi Metode Penilaian dalam Pendidikan Islam dalam Upaya Meningkatkan Ketepatan dan Objektivitas Penilaian Siswa. Sasana: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 92–97.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yusuf Nurmanto, Muhammad Yahya Ashari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.