Pembelajaran Ability Grouping Dalam Mengembangkan Prestasi Akademik dan Non-Akademik Peserta Didik

Authors

  • Robi'ul Afif Nurul 'Aini Sekolah Tinggi Agama Islam At-Tahdzib. Rejoagung, Ngoro, Jombang

DOI:

https://doi.org/10.61181/ats-tsaqofi.v6i1.401

Keywords:

Ability grouping, Academic achievement, Non-academic achievement

Abstract

This research examines the implementation of ability grouping learning in developing student achievement both in terms of increasing academic and non-academic achievement at Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Ngoro Jombang. This research uses a qualitative approach, while the type of research is a case study, as well as data collection techniques using observation, interviews and documentation which the researcher will later explain in data analysis including data reduction, data display and drawing conclusions. The research used several validity checking techniques that the researchers examined, including: Credibility, transferability, confirmability and anteriority. The results of research related to ability grouping include: 1) the planning for ability grouping at MI Darussalan is based on previous teaching staff and the initiative of the madrasa head to develop student achievement by means of ability grouping; 2) the stage of implementing ability grouping at MI Darussalam Badang, namely that each class is divided into 2 groups, namely the superior Ar-Rahman class and the regular Ar-Rahim class. For superior classes there are various kinds of superior programs, and for Ar-Rahim classes it is focused on learning material; 3) the positive impact of ability grouping is that student achievement increases, and the negative impact is that there are still students who feel differentiated from superior classes; 4) The ability grouping evaluation is carried out every semester and at the beginning of the year before the start of the new school year.

References

Akhmad.Al-Ghifary, 2019Manajemen pengelompokan peserta didik dalam upaya peningkatan mutu lulusan di Madrasah Tsanawiyah Negeri (Mtsn) Barito Utara. Diss. IAIN Palangka Raya,.

Ali Muhammad, 2017, Kebijakan Pendidikan Menegah: Dalam Perspektif Governance Di Indonesia (Cet, 1: Malang: Ub Press,)

Andra Noviana, Sri Sumarni, Waluyo, Jurnal : Penerapan Model Pembelajaran Ability Grouping Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Mekanika Teknik Kelas X Teknik Sipil SMKN 5 Surakarta.

Arfin; Anggraeni Lidya Dewi Tahun 2017 Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan

Ayu, Mas Sovia, Junaidah. 2020. Jurnal : Implementasi Ability Grouping Kelas Unggul Mts Negeri 2 Bandar Lampung, ,

Fatmawati Tuti Rahma, 2021.Pembelajaran untuk Menjaga Ketertarikan siswa di Masa Pandemi (Antologi Esai Mahasiswa Pendidikan Biologi), (Jawa Timur: UAD Press,)

Fattah Nanang, 2013.Analisis Keabijakan Pendidikan (Bandung: PT Remaja Rosdakarya,)

Hafizah Evi, 2019, “Implementasi Tata Laksana Pedoman Master of Ceremony (MC) Bagi Siswa-Siswi Sekolah Dasar (Studi Kasus pada Siswa-Siwi Dasar Alam Mahira Kota Bengkulu),” Jourrnal Universitas Bengkulu.

Imron, Ali 2012 Manajemen Peserta Didik Berbasis Sekolah (Jakarta: Bumi aksara,),

Jumanto, (2012), Skripsi : Penerapan Model Pembelajaran Ability Grouping Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Menggambar Teknik Bangunan Di Kelas XI Teknik Konstruksi Kayu (TKK) SMKN Surakarta

Mushlih Ahmad. Dkk, 2018Analisis Kebijakan PAUD: Mengungkap Isu-isu Menarik Seputar PAUD (cet. 1: Yokyakarta: Penerbit Mangku Bumi,)

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan RI Nomor 81A Tahun 2013.

Priyono Sigit,. 2021 Korelasi Bimbingan Belajar Sebagai Alternatif Belajar Di Luar Sekolah Dengan Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas Viii Smp Negeri 3 Belitang Madang Raya. UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi

Q.S Al-Isra’ ayat 70

Rahmawati, Amalia Kiki, 2017, Skripsi : Implementasi Model Ability Grouping Dan Metode Tutor Sebaya Dalam Uji Coba Ujian Nasional Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SMA Unggulan Modern Selamat Kendal,

Retnowati Devi Ratih et Maret 2016 al., “Prestasi Akademik dan Motivasi Berprestasi Mahasiswa S1 Pendidikan Geografi Universitas Negeri Malang,” Teori, Penelitian, dan Pengembangan,

Ridiyanto, 2021 Jurnal : Pengelompokan Berdasarkan Kemampuan (Ability Grouping) Dan Dampaknya Bagi Peserta Didik, SMA Alfa Centauri, Bandung, Jawa Barat,

Rika Eryanto Henry dan Darma. 2013 “Pengaruh Modal Budaya, Tingkat Pendidikan Orang Tua Dan Tingkat Pendapatan Orang Tua Terhadap Prestasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Jakarta”

Skripsi Brittanty Maria Goretty Adventya 2017, pelaksanaan ekstrakulikuler paduan suara “sekar wangi”SD lempunyangi (Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta,).

Tarumasely Yowelna,2021, Pengaruh Self Regulated Learning Dan Self Efficacy Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa (JPE (Jurnal Pendidikan Edutama) Vol. 8 No. 1 Januari)

Ula S. Shoimatul, 2017 Revolusi Belajar, (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media,).

Zakia, Ghulaman Muhammad. 2017"Sistem Pengelompokan Peserta Didik Di Sekolah Dasar Negeri." JMSP (Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan)

Downloads

Published

2024-06-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pembelajaran Ability Grouping Dalam Mengembangkan Prestasi Akademik dan Non-Akademik Peserta Didik . (2024). Ats-Tsaqofi: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 6(1), 21-33. https://doi.org/10.61181/ats-tsaqofi.v6i1.401

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.